Welkom

Leuk dat je even komt snuffelen op mijn blog en...... reageren mag altijd!

dinsdag 3 maart 2015

op de fiets

toen Richard op het circuit ging rijden,
ben ik gaan fietsen,
samen met Saartje,
ik fiets elke dag dus ben wel wat gewend,
wat een prachtige omgeving!!!!



Eerst ben ik naar Viversel gereden,
dwars door een bos, 
waar Saartje lekker kon rennen
Later op de dag ben ik om het circuit heen gaan rijden,
er zaten behoorlijk wat heuvels in deze route


op een gegeven moment kwam ik op een heuvel waar
een kapelletje stond
zogenaamde Sacramentsheuvel


bovenop staat een kapelletje,
waar ze bedevaarttochten houden


dit is het kapelletje,
prachtig he!


de achterkant met een
 gebrandschildert raam


ernaast staat een preekstoel en banken
in de zomermaanden worden er
 openlucht missen gehouden,
nu was Saar de enige kerkganger..



Beneden aan de heuvel staat dit
oorlogsmonument ( stukje van internet)

Kapel O.L.V.van Banneux Mei 1940 :Duits oorlogsgeweld in BelgiĆ« .
 De frontlijn is voorspeld langs het Albertkanaal.
Al de inwoners van Viversel zijn op de vlucht.
 Z.E.H.pastoor Ballings doet een belofte aan O.L.V.van Banneux .
Indien al de inwoners en soldaten mogen terugkeren naar de parochie 
zal hij een kapel laten bouwen tegenover de Sacramentskapel. 
Deze kapel ter ere van onze Lieve Vrouw van Banneux werd gebouwd in 1946 
om O.L.Vrouw te bedanken voor bekomen gunst
.Na 47 jaar is de kapel aan herstelling toe .
Onder toeziend oog van Z.E.H. pastoor Douven en de steun van de kerkfabriek
 heeft de vriendenkring van de kapellekens besloten deze kapel volledig te herstellen.
Na een half jaar samen werken en na meer dan 1000 uren werk is dit het resultaat
.N.B. Wandelaars kom naar boven en rust even uit."De vriendenkring"(van infobord bij kapel



Saartje  zit weer in de mand
en verder gingen we weer...


heerlijk fietsen in het bos...


langs het circuit,
daar beneden ligt het ...

De overeenkomst tussen Saartje en mij is,
dat we allebei nieuwsgierig zijn
en altijd op zoek naar nieuwe plekjes,
zo zijn we drie keer gaan rijden
steeds weer een andere route...

Het belangrijkste is toch wel,
 dat we allemaal zo genoten hebben!

jullie mogen ook weer meegenieten!
Liefs van Martha




12 opmerkingen:

  1. Wat een leuke foto,s dat kapelletje ziet er zo leuk uit en wat fijn dat je zo hebt genoten van alles groetjes maartje

    BeantwoordenVerwijderen
  2. prachtige foto's Martha zo zie je nog eens wat.
    Gr Karin

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Hoi Martha,
    wat een leuke fietstocht(en) heb je gehad, mooie omgeving !
    Groetjes van Willeke

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Wat zal je genoten hebben samen met je Saartje. Ik herinnerde me opeens dat mijn schoonmoeder heel lang geleden eens een bedevaart naar dit kapelletje heeft gemaakt. Georganiseerd door de kerk.
    Groetjes

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Deze reactie is verwijderd door de auteur.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Deze reactie is verwijderd door de auteur.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Fijn dat je weer zo'n mooie plekjes tegenkwam Martha! Super toch, zo heerlijk ontspannen, samen met Saartje! Liefs,
    Sarah, http://littlecreass.blogspot.be/

    BeantwoordenVerwijderen
  8. heerlijk dat fietsen en heel mooie plekjes kwam je tegen heel fijn .

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Heerlijk foto verslag, bedankt voor het meegenieten Martha!

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Hoi Martha,
    inderdaad de naam Banneux, deed mij ook herinneren aan een bedevaart, veel mensen uit het katholieke Brabant( waar ik vroeger woonde) gingen naar Banneux en Lourdes natuurlijk..
    Mooie foto's, jullie hebben er van genoten,
    liefs
    Ans

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Hoi Martha,
    wat een mooie fietstocht hebben jullie gemaakt. Leuk om even de foto's te zien. Ik kan me voorstellen dat jullie genoten hebben.
    Groetjes,
    GerJanne

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Dat zijn hele leuke foto's Martha...en je verhaal erbij is nog leerzaam ook...had inderdaad ook al vaker van Banneux gehoord maar nu begrijp ik er meer van....En ik wil heel graag geloven dat je erg genoten heb van je fietstocht met je trouwe Saartje.....

    groetjes Rosina

    BeantwoordenVerwijderen

Hoi hoi, leuk dat je wilt reageren!
ik lees ze altijd graag!